Frivillige app guider på Sygehus Sønderjylland vandt en pris

Sygehus Sønderjyllands frivillige app guides i Sønderborg vandt mandag i Fredericia en pris, da Region Syddanmark uddelte årets Frivillighedspris. Prisen for ”De gode idé” gik til Sygehus Sønderjylland.

Sygehus Sønderjylland vandt mandag en pris, da årets Frivillighedspris fra Region Syddanmark skulle uddeles.

Vi fik prisen for: Den Gode idé.

Det er er sygehusets frivillige appguides, som var indstillet – og det blev de belønnet for.

I alt var der 50 indstillinger og deraf var seks indstillinger nomineret.

Udover prisen for Den gode idé, blev også  Publikumsprisen, Trivselsprisen og Hovedprisen uddelt.

Fem af de 8 app guider var mødt op for at modtage prisen

Frivillighed er vigtigt

Frivilligheden betyder meget på Sygehus Sønderjylland, fortæller formand for Frivilligrådet Anette Brink.

-   De betyder rigtig meget i dagligdagen – både for patienter og for personalet. De frivillige er nærmest flødeskummet på kagen - og vi kan ikke undvære dem.

Fem af de 8 appguider var mødt op i Fredericia, hvor priserne blev uddelt, for at få udløst spændingen, om de kunne tage en pris med hjem – og det kunne de så – velfortjent.

Det er da helt vildt, siger de samstemmende. Det er vi stolte af. Det er dejligt at blive påskønnet.

App-guiderne er bare én af Sygehus Sønderjyllands mange funktioner, som man som frivillig kan udfylde.

Prisen på 10.000 kr overrækkes til de glade vindere

Samarbejder med afdelingerne

Benny Christensen er en af de otte app-guider på Sygehus Sønderjylland i Sønderborg og han var meget glad for anerkendelsen.

-   Vi har snakket om den her pris længe, og så fik vi den. Prisen er et flot skulderklap til os frivillige, men det vigtigste er faktisk, at indsatsen fungerer og vi har et fantastisk sammenhold i gruppen. Med den her pris føler vi os påskønnet af sygehuset, af ledelsen og af hele regionen.

Glæden hos frivilligkoordinator Rikke Schmidt er heller ikke til at tage fejl af:

-   Det er dejligt, når nogen anerkender vores frivillige – og det her kan vi leve længe på. Det betyder meget for de frivillige, at få den her anerkendelse. Vores appguider har et rigtig godt samarbejde med fx Diabetes - og Høreklinikken - afdelinger, hvor patienterne bruger tekniske apps. Det betyder meget, at afdelingerne anerkender og ikke mindst bruger de frivillige, det er ikke noget man ser på andre sygehuse.

De glade vindere sammen med sygehusets frivilligkoordinator yderst til venstre, Rikke Schmidt

Regionens priser ramte primært initiativer i det fynske, så som det eneste jyske nominering kunne Sygehus Sønderjylland altså gå hjem med en pris.

Prisen er på 10.000 kr. som bl.a. skal bruges på at etablere et lignende initiativ på sygehuset i Aabenraa.

Dagen efter prisuddelingen er Steen og Leif på plads ved skranken i Sønderborg

Dorte Callesen